johannalu

Johanna Lundgren

Nanning.

Publicerad 2012-07-06 13:00:00 i Allmänt,

Staden som vi ska till i Kina är Nanning. En stad som ligger i södra Kina, ungefär vid Vietnam. Staden är huvudstad i provinsen Guangxi. Det kommer bli en rejäl tidsomställning när jag kommer dit eftersom att de är 6 timmar före oss i tiden, dvs. klockan är ca. 20,00 i Kina nu. Staden är större än 10 000 km² och i den bor över 2,8 miljoner människor. Så jämfört med Sverige så är denna "lilla" stad i Kina väldigt tätbefolkad! Om man räknar Nanning och de kringliggande byarna så är arean ca 22 000 km² och det bor ca 6,6 miljoner människor där.
Nanning är känt som "the green city" (den gröna staden), detta för att klimatet är tropiskt, väldigt fuktigt, varmt, det regnar mycket och därmed är det i princip grönt året runt. 
Temperaturen i juli ligger mellan 23-32 grader. 32 grader är medeltemperaturen på det varmaste, så vissa dagar kan det till och med bli över 32 grader. Känns lite som att man kommer dö där av värmeslag haha;)

Bilder på staden Nanning.


Vattenfall från en bro i Nanning, den kan även ändra färg.


Ett vattenfall i Nanning.


Karta över Guangxi provinsen (den vita på kartan), här är Nanning huvudstaden (Nanning ligger där den blå rektangeln är). Som ni kan se här så ligger Nanning väldigt nära Vietnam (den mörkgröna delen).


När vi reser så ska vi först ta oss till Arlanda (Sverige), därefter flyg mot Köpenhamn (Danmark), flyg till Helsingfors (Finland), flyg mot Shanghai (Kina) och därefter flyg mot Nanning (Kina). Resan mellan Shanghai och Nanning är markerat på kartan, Shanghai är den övre pricken och Nanning den undre röda pricken. Som ni märker så kommer vi åka många flyg och resan kommer då ta väldigt lång tid, men vad gör väll det;) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

johannalu

Hej! Jag heter Johanna Lundgren och är 22 år. Ursprungligen kommer jag från Skellefteå, en stad som ligger i norra delen av Sverige. Jag valde att flytta söderut till Jönköping för att finna nya äventyr och utmaningar. På min blogg kommer jag skriva om mitt liv, min vardag samt om min badmintonsatsning. Trevligt att du hittat hit och hoppas du kommer gilla bloggen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela